• Eva Kubatzki

Vernissage för Kenth Wångklevs fotoutställning ”Jazzporträtt” på Fasching 15 januari

Skön jazzmusik från högtalarna, gott om utrymme att mingla runt och titta på Kenths fantastiska porträtt på våra svenska jazzmusiker, bubbel och chips. En fin lördag med både välbekanta och nya ansikten - jazzälskare, fotografer, medlemmar i Faschings Vänner och personliga vänner till Kenth.

Kenth Wångklev slår upp dörrarna på vid gavel och hälsar välkommen till sin fotoutställning ”Jazzporträtt med svensk nutida jazz”. Kenth är amatörfotograf och beskriver sitt fotograferande med orden;

”All Musik förmedlar en känsla. Det kan vara glädje, hopp och nostalgi, men också lugn och kontemplation. Kan man fånga det på 1/125:e dels sekund? Ibland tycker jag att jag lyckats förmedla den känsla jag hade i det ögonblicket. Min förhoppning är att även andra ska förnimma detta.” Kenth skaffade sin första digitala spegelreflexkamera 2011 och då började också intresset för att fotografera livemusik. ”Det har blivit många bilder genom åren och det är en ära att få visa några av dessa på Fasching, där många av bilderna är tagna. Svensk nutida jazz” säger Kenth Wångklev.

En av de första att titta in på Fasching var Lars Epstein - DN’s första skrivande fotograf som är känd för sina stockholmsartiklar under rubriken Epsteins STHLM, numera publicerade på DN Stockholms Facebooksida. Se fotografier och läs Lars Epsteins referat på hans privata Facebooksida.

Faschingvänner är vi allihopa - Birgit Schön, Helene Plainer, Lottie Asplund och fotografen själv med ett nöjt leende på läpparna.… fattas bara annat med ett sådan fin trio på plats.

Två amatörfotografer och tillika barndomsvänner i samspråk - Börje Norhager från Östersund. Börje är på besök i Stockholm och passade på att besöka utställningen.

Här en annan trio med det gemensamma intresset att bla arrangera jazzkonserter - Bosse Ahnegård jobbar med Swejs, fotograf Spyros Vangelakis med Preveza Jazzfestival i Aten och Eric Birath är VD för Fasching och arrangör av Stockholm Jazz Festival.

Utställningens värd Isabel Berglund i bild tillsammans med Kenths son Maximilian Wångklev. Isabel arbetar extra på Fasching vid sidan om studier i jazz med inriktning sång på Kungliga Musikhögskolan, KMH.

Utställningen kan ses under hela våren i samband med konserter. Medlemmar i Faschings Vänner får en fin rabatt på 10 % på fotografierna. Kenth nås på kwangklev@yahoo.se