• Eva Kubatzki

Vacker, nordiskt klingande musik med Anna Gréta på Fasching 8 nov 🎶🎤🎶🎹🎶⭐️

Anna Gréta har tagit steget från pianist till sångerska och kompositör och turnerat i Tyskland, USA och Italien inför fullsatta jazzklubbar och fått lysande recensioner. Med sin personligt färgade musik mixar hon inslag från jazz och pop med nordisk folkmusik som vittnar om hennes isländska rötter.

Anna Gréta, Johan Tengholm bas, Konrad Agnas trummor och Johan Lundström pedal steel och gitarr. Till Fasching kom Anna Gréta med sitt kritikerhyllad debutalbum i eget namn, Nightjar in a Northern Sky, varifrån många låtar var hämtade till kvällens konsert. Naturen är en stor inspirationskälla och i den nyskrivna låten Nowhere berättade Anna Gréta att det handlade om promenader i skogen då hon får en känsla av att träden tittar på henne.

Värmande applåder från publiken och ett lika varmt tack till publiken! Faschings Vänner konstaterar stolt att två av föreningens stipendiater stod på scenen, Anna Gréta fick stipendiet 2018 och Konrad Agnas 2013.

Avspänd uppladdning i Faschings Dressin´ Room.

Faschings Floor Manager Sanna Hansson hälsade välkommen. Vid två långbord satt 22 förväntansfulla Faschingvänner som i förväg köpt entré och kvällens middag, en läcker Good Bait, till ett mycket fördelaktigt pris. Anmälan till nästa Vänkväll tisdag 15 nov med Ulf Adåkers Le Jazz Cool är stängd, men du kan boka konserten med Hederosgruppen den 20 nov. Gör det här på hemsidan - välkommen!

På scenen stod basisten Johan Tengholm, i publiken satt mamma Karin och trumpetande storebror Erik. Till höger alla jazzmusikers favoritfotograf Kenth Wångklev och designern och tidigare Faschingmedarbetaren Hans Nilsson.

En kul kväll på Fasching blev det för 10-årige Johan Breman som följde med pappa Emil - Vänföreningens ordförande - till konserten och hjälpte till att skylta med rollup och broschyrer, öppnade dörren och släppte in köande gäster tillsammans med bartender Jon Forsgren. Men - högst smällde nog studiebesöket i Sveriges Radios inspelningsbuss där tekniker Peter Flodby och producent Pierre Martin riggade för kvällens inspelning av konserten.