Teknisk briljans, melodiskt, dynamiskt och med filosofiska funderingar

Glädjen att spela på en riktig scen och spela för en levande publik och slippa spela inför kameror och skärmar gick inte att miste på när Jacob Karlzons trio spelade på Fasching den 30 mars! Trion är på lanseringsturné för nya albumet Wanderlust, ett ord som Jacob beskriver som ett sätt att betrakta musikskapandet, lusten till resan i stället för fokus på målet.

Jacob Karlzon piano, Fender Rhodes och syntar, Morten Ramsböl bas och Rasmus Kihlberg trummor och Wavedrum.

Trion har spelat tillsammans i många år och det märks också på kommunikationen dem emellan. Det är många leenden och i vissa passager verkar man lurpassa på varandra, för att se om man kan överraska sina medspelare. Så agerar bara några som känner sig helt säkra på sin musik.

Texten ovan är hämtad från bloggaren, journalisten och mångårige Faschingvännen Anders Lindén, som inleder sin blogg med orden:

En trio behöver inte längre vara en trio. Den kan numera vara så mycket mer. Det var många år sedan som trion steg in i den digitala världen, där instrumenten kan förställa sig och anta olika skepnader. En av de första pianisterna i Sverige att anamma elektronikens möjligheter var Jacob Karlzon. Så han har numera lång erfarenhet, jag var till exempel på Fasching 2019 och lyssnade på hans trio och redan då hade bandet ett väl utvecklat koncept för att blanda akustiska och elektroniska instrument.

Läs Anders initierade artikel från konserten på https://kulturyttranden.wordpress.com/

Morten Ramsböl och Rasmus Kihlberg.

Förutom ett 40-tal Faschingvänner, lyssnade också nykorade stipendiaten Jon Henriksson på konserten tillsammans med musikvännerna från bla KMH Erik Tengholm, Jonas Bäckman och Brita Virves.

Konserten på Fasching var den 13:e av sammanlagt 20 spelningar för att lansera nya albumet Wanderlust. Bilden från uppladdning i Faschings Dressin´Room, Morten var fortfarande kvar på hotellet.