Så trivsamt och roligt att kunna umgås igen!

Ett 40-tal vänner hörsammade kallelsen till årsmötet för Faschings vänförening som hölls i konferenscentret Dalarnas Hus den 30 mars. Ordf Emil Breman hälsade välkommen och

redogjorde för valda delar av verksamhetsberättelsen. För andra året i rad präglades året av följderna av pandemin och endast ett fåtal vänaktiviteter kunde genomföras. Styrelsen har fortsatt att utveckla och skapa digitala rutiner, förutom fakturering av medlemsavgifter och digitala medlemskort, nu även anmälningar och betalningar till vänkvällar online samt förköpserbjudanden till konserter innan publicering för allmänheten på Faschings webb. I oktober lanserades en ny modernare och mer ändamålsenligt webbsida inkl ny logotyp med adressen www.faschingsvanner.se

Och vi gläds alla åt att medlemsantalet åter ökar, 2021 tillkom 300 nya medlemmar och årets totala antal slutade på 2081!

Mötet leddes med van hand av Olle Hammarström och Lars Olsson förde noteringar från årsmötet. Vice ordf och styrelseledamoten i Faschings bolagsstyrelse Bo Ahnegård gav en kort rapport om Faschings status och lite planer för en ny sommarverksamhet.

Det blev omval för hela styrelsen med undantag för Andrea Wester som avböjt omval. Andrea är kreatören bakom vännernas nya webb, logotyp och nytt reklammaterial och avtackades av ordförande Emil.

Efter årsmötet begav sig deltagarna till Fasching för högtidlig utdelning av årets stipendium till kontrabasisten Jon Henriksson, den 37:e stipendiaten sedan starten 1989.

Jon är född 1996, född och uppvuxen i Göteborg. Han har studerat på Hvitfeldtska Gymnasiet, Skurups Folkhögskola och på Musikhögskolan i Stockholm. Han har även under en period varit bosatt och verksam i Danmark dit han frekvent återvänder. Det är andra gången stipendiet går till en kontrabasist. Jon har på senare år samarbetat med några av de främsta musikerna i området. Han medverkar för tillfället i olika konstellationer, bl.a. Håkan Broström Quartet, Rasmus Sörensen Trio, Britta Virves Trio, Aloft Quartet, Stockholm Hot Seven, Anna Gréta Sigurdardottir m.fl.

Emil och Bo överlämnade diplom och stipendiecheck på 30.000 kr och läste upp styrelsen motivering av valet:

Kontrabasisten Jon Henriksson är redan i unga år en erfaren, mogen musiker med ett personligt musikaliskt språk och som står med ena foten i traditionen och den andra i den moderna jazzen. Hans rytmiska, kreativa komp och solospel kombineras med en begynnande karriär som kompositör och bandledare. Han är en framtidsröst på kontrabas.

Jon tackade för stipendiet och bjöd på ett uruppförande av sin nya komposition Good People som han spelade tillsammans med Britta Virves piano (stipendiat 2020), Erik Tengholm trumpet (stipendiat 2017) och Jonas Bäckman på trummor.

Årsmötesdeltagarna kunde därefter njuta av en välsmakande Good Bait och lyssna till konserten med Jacob Karlzon trio - ett separat referat kommer.