Stockholm Jazz Festival närmar sig!

Efter sommarens succé med Fasching In Bloom på Skeppsholmen är det dags för jazzen att flytta inomhus igen när höstrusket drar in. Stockholm Jazz Festival 14-23 okt firar tio år som inomhusfestival med tio dagar sprängfyllda med jazz. Eller vad sägs om två av latin-jazzens största - pianisten Gonzalo Rubalcaba och sångerskan Aymée Nuviola, unga hyllade altsaxofonisten Immanuel Wilkins, basstjärnskottet Ilaria Capalbo, New Orleans-födda souljazzsångerskan Ledisi samt flera inslag från den svenska jazzeliten med bl. a. Isabella Lundgren, Joakim Milders PS, Lars Danielssons Libretto och Lina Nyberg.

- Svensk jazz är inne i en mycket stark period med många etablerade och många unga lovande artister. Enbart bland sångerskor har vi Amanda Ginsburg, Isabella Lundgren, Lovisa Jennervall och nyligen skivdebuterade Helen Salim. Det känns kul att kunna presentera så starka svenska sångerskor sida vid sida med de amerikanskorna stjärnorna Judith Hill, Gretchen Parlato och Ledisi säger Eric Birath, festivalchef för Stockholm Jazz Festival.

I avdelningen storband kommer bl. a. Norrbotten Big Band med sångerskan och producenten Genevieve Artadi, även känd som ena halvan av KNOWER, till Fasching för festivalens första gig på jazzklubben. Vi ser även Mats Gustafsson som samlar 38 musiker på Kulturhuset Stadsteatern till en extra stor version av Fire! Orchestra enbart för Stockholm Jazz Festival.

- Festivalen är ett unikt tillfälle att höra Fire! Orchestra i en maxad version där alla generationer av improviserande skandinaviska musiker möts. Dessutom återuppstår trumslagaren Bengt Beche Bergers Cool Beer Funeral Band med dansant och vederkvickande begravningsmusik från Ghana, inget som den som ännu lever varken bör eller får missa, säger Eric Birath.

Bland de svenska favoriterna hörs också funk-soul-rockbandet Damn!, som firar 25 år som band, gitarristen Gustav Lundgrens French Connection och frijazzarna i Pombo.

I kategorin storslagna Stockholm-återkomster hör vi israeliska pianopoeten Shai Maestro liksom Nubiyan Twist.

- Stockholm Jazz Festival växer, fördjupas och breddas i samma rörelse, från de publikmässigt större scenerna Konserthuset, Fållan och Eric Ericsson-hallen till mer intima lokaler som BAS i Bandhagen, Källarbyn, Glenn Miller och navet i jazzklubb Fasching på Kungsgatan, säger Eric Birath. I årets upplaga av Stockholm Jazz Festival finns också Snarky Puppy-keyboardisten Bill Laurance med sin trio, japanska trumpetaren Takuya Kuroda, australiensiska jazzfunksoul-bandet Hiatus Kaiyote, North Carolina-födda sångerskan, kompositören och gitarristen Becca Stevens, samt inte minst Count Basies favorit – 84-åriga soul- och jazzorganisten Rhoda Scott. Den totala siffran för årets festival är 210 konserter på 56 olika scener. Kolla hela programmet och köp dina biljetter på stockholmjazz.se