• Jari Rusanen/Lars Olsson

Skivrelease med nykomponerad musik och fint stipendium!

Carl Bagge kvartett gästade Fasching på torsdagen den 7 april. Fullt med folk, förstås, och mästerlig musik. Runt de reserverade borden för medlemmar i Faschings vänförening var stämningen och förväntningarna på topp.

Kvartetten bestod av två rutinerade rävar, Carl Bagge på piano och Magnus Lindgren på tenor, flöjt och klarinett. Dessutom två något mindre kända musiker, Martin Höper på bas och Adam Ross på trummor. Båda väl i klass med de övriga. Inte minst Adam Ross vars briljanta spel tar honom direkt in i Sveriges trumelit. En kvartett som lär höra av sig framöver.

Konserten var en introduktion av Carls alldeles egna band och det var också premiär för den nya skivan ”Visitor”, där alla låtarna var nykomponerade och arrangerade av Carl. Mästerligt skulle man kunna sammanfatta det hela. Carl framstår mer och mer som en av Sveriges stora jazzmusiker, såväl som pianist som kompositör och arrangör.

Och detta faktum underströks tydligt av att han under konserten tilldelades stiftelsen Laila och Charles Gavatins stipendium på 90.000 kronor. Mycket välförtjänt och till publikens stora jubel.

Musikern och styrelseledamoten i Gavatinstiftelsens styrelse Elise Einarsdotter delade ut priset och läste motiveringen:

”Carl Bagges hela person och gärning präglas av djup musikalitet, mångsidighet, ett elegant anslag samt stringent komposition och improvisation.”