Eva Kubatzki

Shai Maestro Quartet - 4 musiker av yppersta världsklass!

Översvallande och varma applåder mötte kvartetten i en knökfull Hörsal på Stadsteatern den 16 okt. Shai Maestro kontrade och berättade om lyckan att möta bokstäverna ARN och landa i Stockholm - en av hans favoritstäder på gruppens 14 dagar långa Eurorpaturné och spelningar i 11 (!) olika städer.

Sin vana trogen hade inte Shai Maestro någon fastställd låtlista utan inspirationen fick musiken att flöda - känslofyllt, lyhört, skiftande tempon och med en tät ögonkontakt med sina medspelare Jorge Roeder på bas, Ofri Nehemya trummor och trumpetaren Philip Dizak som också medverkar på senaste albumet Human.

Bakom de täta och tidvis störande rökridåerna - Thomas Wingren, Faschings och Jazzfestivalens bokare - som med stolthet presenterade kvartetten. 👏👏 👏👏

I entrén till Hörsalen tog Jazzfestivalens chef Eric Birath och webbansvarige Axel Almström emot ackrediterade journalister och dito konsertbesökare.

Bland besökarna - till höger Ingvar och Tove Jensen som sedan 2009 äger Stockholm Jazzfestival. Alla jazzälskar lyfter på hatten, tackar tusenfalt och hoppas på fortsatt långvarigt stöd! ⭐️⭐️⭐️ Från vänster Torbjörn Forsell, därefter Eva Schöld som är ordförande både i Jazzfestivalen och Fasching, i mitten Bosse Ahnegård, styrelsemedlem i Fasching och v.ordf. i Faschings Vänförening.

Kön till skivförsäljningen av Shai Maestros senaste album Human var lång. Jazzfestivalens koordinator Ebba Ericsson Hybbinette och volontären Hanna Andersson ger en hjälpande hand.

Humöret på topp efter konserten och lite eftersnack i foajén med Shai Maestro.

Stephan Lövstrand och Pierre Martin från Sveriges Radio var på plats och spelade in konserten som sänds i P2 Jazzradion redan tisdag 18 okt kl 20:30. 🎧👏