Konserthuset 17 okt - Gilberto Gil - ett gungande hav fyllt med allsång och en dansande publik!

Så stod han äntligen där på scenen - Gilberto Gil - mannen som förnyat och spridit den rika brasilianska populärmusiken över hela världen. Hans spelstil är unik med en mix av pop, samba, bossa, reggae och rock. Kompositör, sångare, upphovsman till den kända rörelsen Tropicália, Grammyvinnare 9 gånger, Polarprisvinnare, kulturminister och inte minst 8-barnspappa. Musikaliteten har gått i arv och scenen var fylld av familjemedlemmar - Gilberto Gills stolthet över 13-åriga barnbarnet Flors sång var rörande. Och vi i publiken fick en musikupplevelse från kvällen som vi kommer att minnas. Länge!

Bem Gil, Marcelo Costa (ersatte José Gil), Gilberto Gil, Joao Gil, Flor Gil.

Det är bråda dagar för festivalansvarige Eric Birath som försöker besöka så många konserter som möjligt under den 10 dagar långa jazzfesten. Till vänster i bild tillsammans med Tove och Ingvar Jensen - Stockholm Jazzfestivals ägare - styrelseledamot resp VD. Vi passar på att tacka paret Jensen som möjliggör att ett av Stockholms största kulturella arrangemang kan genomföras! Fantastiskt <3! Till höger musikerparet Fredrik Ljungkvist och Lina Nyberg, Lina har bla släppt brasiliansk musik på sitt album Brasil Big Bom tillsammans med saxofonisten Magnus Lindgren.

En nöjd Lill Lindfors busar lite, i bakgrunden till vänster journalisten Mats Hallgren som skrivit en del sångtexter till Lill. Från Berlin kom paret Stephanie Lochmüller och Thomas Walter Maria för att framför allt lyssna till Gilberto Gil, men deltog även på Ida Sands

invigningskonsert på Kulturhuset Stadsteatern. Thomas är sångare och spelar saxofon

och en stor MPB-anhängare (Musica Populär Brasileira).

Två trogna medlemmar i Faschings vänförening - Helle Klein, chefredaktör för Dagens Arbete och Gunno Sandahl, ordf i Riksförbundet Svensk Jazz. Till höger DN:s reporter Magnus Säll som gav publiken 5 stjärnor, men var lite mer återhållsam i omdömet av Gilberto Gils låtval.

Eric Birath tillsammans med brodern Rufus Kellman och Gavin Maycroft, musikbokare på Fasching. Till högre paret Alexandra och Emil Breman, Faschings vänners ordförande sedan 2019.