• Hans Nilsson

Jorden är platt!

En ansenlig skara Faschingvänner hade valt bort VM-fotboll onsdagen den 23 nov för en kväll med Flat Earth Society. Bra val – sprakande spelglädje, rent mjöl i påsen, alla var välkomna och inga fula tacklingar utdelades. Publiken föll pladask ändå. En oemotståndlig lekfullhet och ständiga upptåg, tvära kast mellan stilar, ton- och taktarter. Ett femtonmannaband som kan turnera världen runt med generöst bidrag av belgiska kulturrådet gjorde sin sista Sverigespelning för denna gång. Någon sa cirkusmusik. Och ja, man kan lätt förnimma lindans, clowner och elefanter. Flat Earth Society har för övrigt tonsatt ett antal gamla stumfilmer som det brukar kompa i realtid, dock inte denna gång. Förhoppningsvis är det mycket snart tillbaka, den här typen av eskapism behövs så väl i tider som dessa.