Grande Finale för Vivian Buczeks 15:e och 500 mil långa konsertturné!

En konsert med ett passionerat och hejdlöst sväng som knockade den entusiastiska publiken på Fasching! Det var Vivian Buczeks avslutande konsert på lanseringsturnén för nya albumet ROOTS. En generös och nästan 2 timmar lång finalkonsert!

På albumet Roots dyker Vivian Buczek ner i sina rötter och berättar hur viktiga dessa är för henne. Hon spelar tillsammans med en ny internationell konstellation med kanadensaren Seamus Blake på saxofon, dansken Jesper Bodilsen kontrabas, Adam Ross trummor och Martin Sjöstedt på piano.

Pianisten, basisten, kompositören och arrangören Martin Sjöstedt och Vivian Buczek har samarbetat i över tio år och inspirerat varandra. Från nya albumet fick vi höra flera egna textsatta kompositioner av Vivian som Better Days Ahead och Fly Away samt en melodisk visa på polska - språket som som talades i det musikaliska hemmet i Malmö.

Även i Seamus Blake hittade Vivian en musikalisk själsfrände, de fann varandra på ett jam i Malmö. Förutom tenorsaxofonen hanterade Blade en EWI (Electronic Wind Instrument), en slags elektrisk klarinett/saxofon med inbyggt ljud.

Konserten avlutades med Erroll Garners odödliga Misty som Vivan sjöng med härlig känsla och timing, så bra!

Många musikervänner var på plats - i pausminglet stötte vi på Lotta och Peter Asplund, Aaron Dutton och Anna Jalkéus, Felicia Roos, Hampus Adami och Jonte Höglund.

Runt kvällens reserverade vänbord satt sex begeistrade Faschingvänner som avnjöt kvällens välsmakande Good Bait, Torskrygg i vitvinsås, samt lite gott i glasen - allt till subventionerade priser som gäller för föreningens speciella Vänkvällar. Från vänster Pär Öberg, Elisabeth Bakari, Ulrika Nygren, Johan Högberg, Ann Hulthén samt fotografen.

Premiär för nytt fint reklammaterial för vänföreningen, en bordsskylt för reserverade bord till vänkvällarna och ett informationsblad som presenterar alla förmåner som medlemmarna får för 250 kr/år, tex 25 % rabatt på konserterna till Fasching mm.