• Anders Lindén/Eva Kubatzki

Gamla kompositioner lyfts fram av Le Jazz Cool på Fasching 15 nov

Le Jazz Cool är numera en samlingsrubrik på Ulf Adåkers olika jazzprojekt. För 50 år sedan grundade Ulf jazzfusionsgruppen EGBA som celebrerades den 20 maj i år på Fasching. Kvällens konsert var en releasekväll för Adåkers nya dubbel-CD.

20 jazzentusiaster och medlemmar i Faschings Vänförening hade köpt vårt speciella Vänkvällspaket med 25 % rabatt på entrén och förmånliga vänpriser på mat och dryck - och inte minst - för att få trevligt sällskap tillsammans med andra Faschingälskare. Till dessa Vänkvällar får medlem gärna bjuda med en gäst som betalar ordinarie entrépris, men äter och dricker till vänpriser.

Fem jazzprofiler, från vänster fd ordförande i Faschings Vänner och kvällens värd, Tommy Larsson, flitige Jazzkrysslösaren Lasse Yrelid och mellan Marianne och Pål Björkman bloggaren Anders Lindén som gärna delar med sig av sin konsertupplevelse till oss.

Anders skriver:

Det här är musik som inte låter sig rubbas. Den har stått sig så länge jag kan minnas och står fortfarande stadig. Den bryr sig inte om förändringar i omvärlden, bryr sig inte om att andra hela tiden är ute efter något nytt, efter en egen ljudbild, ett eget sound.

Men för att en sådan musik fortsatt ska tilldra sig intresse måste det till skickliga och idérika musiker. Och denna tisdagskväll på Fasching finns förutsättningarna. Bandet som spelar heter ”Le Jazz Cool” och musikerna är Ulf Adåker på flygelhorn, Robert Nordmark tenorsaxofon, Daniel Tilling piano, Filip Augustsson kontrabas och Rasmus Blixt trummor. Här finns rutinen som gör att alla känns hemtama i musiken, här finns skickligheten och här finns arrangemangen som kan lyfta även musik som är så stadigt förankrad i historien. Visst kan man sakna lite entusiasm ibland, lite mer experimentlusta, men i längden uppvägs det av den kunnighet, den erfarenhet som finns förborgad i bandet. Visst kan man sakna överraskningsmoment i musiken, men de dyker i stället upp i det intressanta låtvalet.

I denna väletablerade form av jazz får solisterna stort utrymme och då vill jag först nämna Robert Nordmark på tenorsaxofon. Han må vara stubblik där han står på scenen men när han börjar spela förvandlas han till ett blomstrande träd med många förgreningar till jazzhistorien. Hans solo i Wail, up tempo-låten som avslutade första set, var för mig kvällens höjdpunkt. Men även alla andra medlemmar i bandet fick rikligt med solotid och tog vara på den tiden på ett fint sätt. Ulf Adåkers flygelhorn minns jag framför allt från den triospelning som inledde andra set. (På gruppens nyutkomna dubbelalbum förekommer ett antal duospelningar på flygelhorn och piano som vi bara fick ett smakprov på här.)

Daniel Tilling, Filip Augustsson och Rasmus Blixt utgjorde i den ena stunden ett stadigt men ändå varierat komp och i den andra flyhänta solister. En annan sida av Ulf Adåkers scenframträdanden är det alltid intressanta mellansnacket. Det är roligt att höra Ulf Adåker lägga ut texten, förklara hur han hittade musiken och ge historiska fakta bakom den. Läs vidare på Anders blogg https://kulturyttrande.wordpress.com

Ulf Adåkers nya dubbel-CD är utgiven på TengTones som ägs av musikerbröderna Johan Tengholm (bilden) och Erik. Bakom mixerbordet ljudtekniker Pawel Lucki som arbetat på Fasching sedan 1977 (!).