Bångstyrigt, hejdlös spelglädje och sväng med Hederosgruppen på Fasching 20 nov

Musiken och håret på Martin Hederos yrde som snön utanför dörrarna denna söndagskväll. Snökaos i Stockholm men inget hinder för den otroligt entusiastiska publiken att komma och lyssna på Hederosgruppen. Vilken spelglädje kvintetten förmedlade!

Martin Hederos klaviaturer, Emil Strandberg trumpet, Josef Kallerdahl bas, Andreas Sjögren saxar och basklarinett och Konrad Agnas trummor. Konsertens låtar hämtades från nya albumet Ståplats och Storstrejk från 2019 - alla fem musikerna bidrar med egna kompositioner på skivorna. Omväxlande, svängigt och dansant! När Andreas och Emil svassade omkring på scenen, ville vi också vara med och dansa! Molnstoden en klar favoritlåt, men egentligen går det inte att välja :)

Faschingvännen och bloggaren Anders Lindén deltog i Vänkvällen och skriver:

”Hederosruppen gör mig lycklig! Gladjazz är en genre inom musiken. En helt annan sak är musik som gör mig lycklig, den kan spelas inom vilken genre som helst. Som i söndags kväll på Fasching när Hederosgruppen äntrade scenen och gav sig ut på sina upptäcktsfärder i ett musikaliskt landskap som är svår att genrebestämma, men det är nog inte helt fel att ändå kalla den jazz.

Har man hört deras första album, ”Storstrejk”, så vet man vad som väntar. Men musiken är så mångfacetterad, så rik på intryck, att man ändå kommer på sig själv med att bli överraskad. Ofta är det trummorna, tillsammans med basen, som sätter agendan för musiken. Det är intressant med Konrad Agnas trumspel som ibland får mig att tänka på vaktparaden, ibland på en cirkusorkester. Troligen är det för att han spelar mest på skinn, cymbalerna kommer bara sporadiskt till användning". Läs mer på https://kulturyttranden.wordpress.com

Efter konserten avslutade Hederosgruppen med att sälja och signera plattorna Ståplats och Storstrejk. Föredömligt med hela gruppen samlad - det gäller att vårda sina fans!

I kassan denna kväll träffade vi Cesar Andersen och Jeremy Vergera och på scenen hälsade Isabella Lundgren publiken välkommen.

22 medlemmar i Faschings Vänförening hade nappat på Vänkvällserbjudandet och köpt matplats, middag och dryck till förmånliga vänpriser. På tallriken en god Fiskgryta, kvällens Good Bait. Till vänförmånerna räknar vi också det mycket trevliga sällskapet tillsammans med andra Faschingälskare! 🎶💕 Välkommen - du hittar kommande vänkvällar under rubriken "Kommande vänaktiviteter".

Magnus Säll från DN och jazzälskarna & Faschingvännerna Gunno Sandahl och Helle Klein.

Magnus hyllar Hederosgruppen i DN 22/11, recensionen inleds med orden:

- Det svänger vilt om Hederosgruppen på Fasching. Rullande boogiewoogie, fri improvisation, flipprig bebop och fräck funk med ett stänk afrikanskt. Han ser ett speglat kollektiv utforska jazzens möjligheter.

En trio musiker - Johan Tengholm, Anna Gréta och Nils Berg som skålar för en lyckad kväll på Fasching! 🙏