Eva Kubatzki

Är du redo för årets största JAZZFEST med start på fredag 14 okt?

Svaret är givet - JA, VI LÄNGTAR, men ack så otroligt svårt att välja bland de över 220 konserterna på 56 scener i och runt om i Stockholm! Gå in på www.stockholmjazz.se - gör dina val men dröj inte med dina köp för då kan du missa dina favoriter!

Stockholm Jazz Festival drivs sedan 2009 av Stockholm International Jazz & Blues Festival AB som ägs av Ingvar Jensen.

Bolaget uppdrar genom ett samarbetsavtal till Fasching att svara för genomförandet av festivalen som fungerar som en paraplyorganisation för ett 40-tal deltagande jazzklubbar i och runt Stockholm.

Vilka är det då som ser till att detta gigantiska jazzprojekt fungerar? Vi tittade in på Faschings kontor, fotograferade och bytte några ord med de ansvariga.

För festivalchef och tillika VD för Fasching Eric Birath och artistbokare Gavin Maycroft är allt bokat och klart, men någon paus blir det inte eftersom de löpande jobben för Fasching pågår parallellt. Artistbokare Thomas Wingren var tyvärr inte på plats vid fototillfället.

Kommunikationschef för Jazzfestivalen och Fasching är Sara Asplund som berättade att annonser, affischer och programhäften sedan länge är tryckta och klara och att kulturtavlorna på lyktstolparna runt om i stan är på plats. Så här dagarna innan festivalstarten gäller det att peppa och pusha de olika scenerna, ordna pressackrediteringar och intervjutider med gästande musiker åt journalisterna.

TIll sin hjälp har Sara marknadsassistent Axel Almström som ansvarar för marknadsföringen i sociala medier som Facebook och Instagram samt Nyhetsmejlen. Axel är journalist och har tidigare bla arbetat som webbredaktör på Sveriges Radion P2.

Och här har vi festivalens koordinatörer Ebba Ericsson Hybbinette och Sanna Hansson. Arbetet innebär schemaläggning av konserterna, kontakt med arrangörerna och musikerna och koll på deras önskemål (sk Riders) på Konserthuset, Musikaliska Kvarteret, Eric Ericssonhallen, Hörsalen och Studion på Kulturhuset, Fållan på Slakthusplan och så klart på Fasching. Allt måste klaffa men både Ebba och Sanna är rutinerade - Ebba jobbade med förra årets jazzfestival och årets sommarsatsning ”Fasching in Bloom” och Sanna är Floor Manager på Fasching.

Återstår att önska alla lycka till med Stockholm Jazzfestival 2022! Vi ses i vimlet 🎶⭐️🎶